Jumat, 13 Juli 2012

WANITA CERAI

wanita yang meminya cerai tanpa sebab yang syar'i, maka haram baginya mencium wanginya sorga (HR Abu Daud & Ath-Thirmidzi)

perempuan yang menimggal dunia dalam keadaan suaminya ridho padanya, maka dia akan masuk sorga (HR Ath-thirmidzi)

telah datang zaenab yang bergelar khatibatin nisa lalu berkata "aku telah diutus oleh kaum wanita kepada engkau, jihad yang diwajibkan Allah atas kaum lelaki adalah jika mereka luka paraj mereka akan mendapat pahala dan jika gugur mereka ada disisi Tuhannya. manakala kami kaum wanita sering membantu mereka maka apakah sama balasan bagi kami atas semua itu? Rosul bersabda; sampaikanlah kepada siapa saja yang engkau temui daripada kaum wanita bahwasanya TAAT KEPADA SUAMI SERTA MENGAKUI HAKNYA SUAMI ADALAH MENYAMSI PAHALA ORANG YANG BERJIHAD DIJALAN ALLAH, TAPI SANGAT SEDIKIT DARIPADA GOLONGAN KAMU YANG DAPAT MELAKUKANNYA (HR Al Bazzar dan Ath-Thabbrani)

nabi pernah bersabda; apabila seorang wanita ridho atas kehamilannya dari suami yang sah, sesungguhnya dia mendapat pahala seperti ibadah puasa dan ibadah yang lain dijalan Allah, dan rasa berat, letih, dan lesu yang dirasakan tidaklah dapat dibayangkan oleh penghuni langit dan bumi, betapa kesengannya oleh Allah di akirat nanti. apabila anaknya lahir, maka daei setiap teguk air susu yang dihisap oleh anak, si ibu mendapat kebajikan pahala, apabila ibu berjaga malam karena menjaga anak, maka baginya ganjaran pahala seperti memerdrekakan 70 hamba sahaya. (HR ibn hibban)

sabda rasul; sesungguhnya hak suami terhadap istri sangatlah besar, sehinngga apabila mengalir darah atau nanah, lalu dijilat istrinya, masih belum terbayar hak suaminya itu. dan jika sekiranya manusi DIBOLEHKAN SUJUD KEPADA MANUSIA, NISCAYA AKU PERINTAHKAN ISTRI UNTUK SUJUD KEPADA SUAMINYA (HR Al Hakim)

itulah beberapa hadits yang menjelaskan tentang urusan dalam berumsAh tannga, semoga bermanfaat bagi para pembaca. dan masih banyak hadits yang lain yang belum disampekan dalam kutipan ini.
WALLAHU'ALAM BISHOWAB


Tidak ada komentar:

Posting Komentar